علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی

قوم نگاری ایلات و عشایر ایران
علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی

قوم نگاری ایلات و عشایر ایران

کُرمانج

کُرمانج


کُرمانج، نام یکی از شاخه های قوم کرد در ایران است. آورده شده است که در زمان شاه عباس صفوی (1010 ـ  1008 ه. ق)، بخشی از کردهای غرب ایران برای مقابله با ازبک ها، به مناطق شمالی خراسان انتقال داده شدند که این تاریخ سرآغاز کوچ عشایر کرمانج به خراسان بزرگ دانسته شده است.

 

عشایر کرمانج، شامل دو ایل بزرگ زعفرانلو و شادلو و 24 طایفه مستقل هستند که عبارتند از: باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‏صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‏مرخی، ایزانلو، روتانلو، تبریانی و جافکانلو. کلمه "لو"  معنای  "یای" نسبت در فارسی را می دهد.

 

ایلات و طوایف کرمانج عمدتا در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی و مناطقی از گلستان(مراوه تپه) زندگی می کنند. شهرهای اسفراین، مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج در استان خراسان شمالی و شهرهای مشهد، چناران، قوچان، درگز در خراسان رضوی از مهمترین سکونت گاه های ییلاقی طوایف مختلف کرمانج بشمار آید. همچنین شهرستان مراوه تپه در استان گلستان و سرخس و کلات نادری در خراسان رضوی، زیست گاه قشلاقی عشایر کرمانج است.

 



 

لباس منحصر بفرد زنان کرمانج، یکی از عناصر فرهنگی این قوم است که کاملا با پوشاک زنان کردستان و مناطقی که روزی از آنجا مهاجرت کرده اند، متفاوت است. امروزه زنان و مردان کرمانج همچون سایر اقوام کشور، کمتر لباس های محلی خود را به تن می کنند و باید در مراسم های جشن و عروسی و ... شاهد تلعلو این لباس های خوش رنگ و طرح و نقش بود.


مذهب کرمانج ها شیعه و  زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است که برخی از آنان به زبان ترکی و فارسی نیز تسلط دارند.



استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

@instagram: alireza_rahimi36

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد