علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی

قوم نگاری ایلات و عشایر ایران
علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی

قوم نگاری ایلات و عشایر ایران

چوقا (چوخا)

چوقا(چوخا)


چوقا یا چوخا، ردا و بالاپوش مردان عشایر بختیاری است که  از پشم بز یا گوسفند بافته می شود و دارای نقوش و خطوط سیاه و سفید در هم تنیده است ک خطوط سیاه از بالا به پایین و خطوط سفید از پایین به بالا موازی هم بافته می شوند.

 

گفته شده است نگاره و طرح "چوقا" الهام گرفته از معبد "زیگورات چغازنبیل"معبد ایلامیان(واقع در شوش) است. برخی نیز طرح چوقا را برگرفته  از مقبره کوروش هخامنشی می دانند. همچنین آورده شده است که دو رنگ متضاد سیاه و سفید بکار رفته در "چوقا"، نماد خیر و شر است. البته این وجه تسمیه ها مورد تایید و توافق صاحبظران نیست و فقط بر پایه حدث و گمان است.

 

"چوقا" در بین مردان عشایر بختیاری استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و غرب استان اصفهان استفاده می شود. این پوشش همچنین در بین مردم شهرنشین قوم بختیاری نیز رواج دارد و عموما در مراسم های مختلف آنرا بر تن می کنند. 


"چوقا" دارای آستین هایی کوتاه است که از آستین های آن به عنوان جیب نیز استفاده می شود. بلندای "چوقا" تا زیر زانوان می رسد و مردان بختیاری هنگام کار و فعالیت و یا در زمان کوه پیمایی، دامن "چوقا" را از پایین تا کرده به کمر یا شانه حائل می‌کنند تا دست و پای آنان را نگیرد.



"چوغا" در چهار ترکیب رنگی شامل؛ سیاه ـ سفید،  کرم ـ آبی،  کرم ـ سرمه ای،  کرم ـ قهوه ای بافته می شود. زنان عشایر بختیاری برای بافت "چوقا" از دار خوابیده استفاده می‌کنند و تکنیک بافت آن مانند تکنیک بافت گلیم است با این تفاوت که ریزبافت تر و تار و پود نازک تر از گلیم دارد. بافت "چوقا" به علت متراکم بودن و پشمی بودن، تا حدی مانع نفوذ باران می‌شود.

 

"چوقا" در کلیه فصول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردان بختیاری در تابستان در زیر "چوقا" پیراهن و در زمستان کت می‌پوشند. این بالا پوش، گرما را در زمستان نگه‌ می‌دارد و در تابستان رطوبت و خنکی را حفظ می‌کند.



استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد