علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی

قوم نگاری ایلات و عشایر ایران
علیرضا رحیمی

علیرضا رحیمی

قوم نگاری ایلات و عشایر ایران

ایل جلالی

 ایل جلالی


 داستان های مختلفی در خصوص ایل جلالی روایت شده است اما آنچه مسلم است، این ایل از ایلات بزرگ کرد ایران در استان آذربایجان غربی و جزء ده  ایل بزرگ ایران بشمار می آید که طوایف آن در شمال این استان و در شهرستان های ماکو، چالدران و خوی زندگی می کنند.

 

در منابع تاریخی آمده است که، بخشی از ایل جلالی در زمان حکومت پهلوی اول به شهرهای قزوین، کرج و شهرهای دیگر تبعید شدند که از قرار معلوم از ۵۰۰۰ خانوار تبعیدی این ایل از ماکو به قزوین، تنها ۵۰۰ نفر(پس از تبعید رضا شاه به جزیره موریس در شهریور 1320) به موطن اصلی خویش بازگشته اند. امروزه بیشتر اعضای ایل جلالی یکجانشین شده و در شهرهای ارومیه، خوی، ماکو، چالدران، پلدشت و شوط ساکن شده‌اند.

 

ایل جلالی به عنوان بزرگ‌ترین ایل منطقه آذربایجان غربی، حدود 48/2 درصد از خانوارهای کوچنده این استان را شامل می شود. این ایل از ده طایفه، ۵۹ باو، و ۲۴۷ اوبه تشکیل شده است.

 

در خصوص وجه تسمیه ایل جلالی در برخی از منابع آمده است که به دلیل مبارزات سخت و طولانی که با نیرو های عثمانی داشته اند، به ایل جلالی (باشکوه و عظمت) مشهور شده اند. بنا به روایتی دیگر، این ایل به دلیل داشتن جمعیت زیاد و گستردگی طوایف به نام "ایل جلالی" معروف شده است.

 

بر اساس روایت خود عشایر؛ نام بنیانگذار ایل جلالی "جلال" بوده است که همزمان با دوران سلطنت شاه عباس صفوی و برای دفاع از مرزهای غربی کشور در مقابل تهاجم دولت های مهاجم به ویژه دولت عثمانی، در این مناطق مستقر شده اند.

 


 در تقسیمات و سلسله مراتب ایلی ایل جلالی، به ترتیب ایل، طایفه، باو، اوبه و خانوار قرار دارند. در ساختار ایلی ایل جلالی، قدرت مرکزی از آن رئیس ایل است که بصورت موروثی انتقال پیدا می کند. بعد از رئیس ایل "رئیس طایفه"  قدرت مندترین فرد در سلسله مراتب ایلی ایل جلالی است. هر طایفه نیز از به نوبه خود از چند "باو"  تشکیل می‌شود که در راس هر "باو" یک ریش سفید قرار دارد و به هنگام ضرورت مورد مشورت قرار می‌گیرد. تشکیلات کوچکتر از  "باو" ، "اوبه" است که  "سر اوبه" هدایت آن را برعهده دارد.

 

در گذشته قدرت مرکزی ایل از اهمیت خاصی برخوردار بود به گونه ای که حیات و ممات ایل در گرو تصمیمات وی قرار داشت؛ اما هر چه طوایف گسترده تر و اوبه‌ها فراوانتر می‌شدند به همان اندازه از حیطه قدرت مرکزی در راس هرم کاسته و بر قدرت روسای طایفه ها افزوده می‌شده است.

 

عشایر ایل جلالی به دلیل درگیری و جنگ با قوای قزاق که در دامنه کوه های آرارات(قیام احسان نوری پاشا) روی داد و منجر به شکست ایل جلالی گردید، برای مدتی به شهرهایی همچون  قزوین، کرج، مشکین شهر و میانه تبعید شدند که پس از تبعید رضاخان به جزیره موریس، تعدادی از آنان مجددا به سرزمین خود بازگشتند و تعداد زیادی هم در همان مناطق سکونت گزیدند. 

 

مناطق قشلاقی ایل جلالی با متوسط ارتفاع 1200 متر، در شمال و شمال غربی شهرستان ماکو در دشت های حاشیه رودخانه ارس و مناطق ییلاقی آنان نیز با متوسط ارتفاع 3000 متر، در ارتفاعات جنوب غربی شهرستان ماکو در منطقه سیه چشمه و آواجیق قرار دارد که فاصله ییلاق تا قشلاق این ایل به طور متوسط 70 کیلومتر است.

 

طوایف مختلف ایل جلالی که یکجانشین نشده اند، از اواسط فروردین ماه مناطق قشلاقی خود را ترک کرده و به مراتع میانبند کوچ می کنند و تا اوایل تیر ماه  در چادرهایی که در این مناطق برپا می شود، سپری می کنند. پس از این مدت، به سمت مناطق ییلاقی خود حرکت کرده و تا اواخر شهریور در آنجا ساکن می شوند و با سرد شدن هوا و کم شدن علوفه  در مناطق ییلاقی، مجددا به مناطق قشلاقی خود باز می گردند.

 

زبان و گویش ایل جلالی، کردی کرمانجی است و طوایف ده گانه آن عبارتند از:  قزلباش، خلیکانلو، مصرکانلو، جنیکانلو، اوتایلو، علی محولی، حسوخلف، بلخکانلو، ساکان و قندکانلو. 



استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.


نظرات 6 + ارسال نظر
حمید سه‌شنبه 22 تیر 1400 ساعت 22:36

به نظر م نباید به طوایف پروبال داد بلکه به به کرد بودن توجه کرد یکی از مشکلات کردها درتمام مسیر های زندگی طوایف بازی است که عاملی است دست سود جویان

سلام. تشکر از ابراز نظرتون. شاد و سلامت و پیروز باشید.

Mohammad جمعه 20 مهر 1397 ساعت 08:37

سلام خسته نباشید ، شیخکانلو از ایل جلالی نیست؟ اگه هست جرا جز طوایف بالا نیست. با تشکر

سلام
پیام شما رو امروز دیدم. مدتی از فضای وبلاگ دور بود.


تا آنجا که بنده اطلاع دارم "شیخکانلوها" مربوط به "ایل میلان" می شوند.

موفق باشید.

علیرضا رحیمی

اینستاگرام
@alireza_rahimi36

جلالی چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 ساعت 00:31

باعرض سلام وخسته نباشید .اینجانب از جلالی های خوزستان واز ایل بهمیی .از بزرگان شنیدم که در دوره صفویه تعداد زیادی از بهمیی ها برای سرکوبی اشرار وجریانات سیاسی کوچ اجباری کردن از جمله جلالی وبیژنی وخلیلیی های سیستان و شمال .دلیل حرفام سخنان بزرگان و تشابهات زیاد امروز که باگذشت سال ها هنوز پابرجا هست یکی از این تشابهات صدرصدی .در شهرستان نور استان مازندران امامزاده ای به نام امامزاده بیژن وجود دارد که میگن بیجن در استان کهگیلویه و بویراحمد در میان بهمئی هم طایفه بزرگی به همین نام وجود دارد جالب این جاست که اسم هردو منطقه وروستا به نام کپ است وداستان هایی از این قرار که ۵۰۰سال قبل همراه خلیلی ها وجلالی ها به دستور شاه صفویه به شمال وغرب کشور مهاجرت کردن ...

سلام
پیام شما رو امروز دیدم. مدتی از فضای وبلاگ دور بود.

از اطلاعات شما استفاده کردم. تشکر

موفق باشید.

علیرضا رحیمی

اینستاگرام
@alireza_rahimi36

امیر چهارشنبه 2 تیر 1395 ساعت 17:52

سلام یادتون رفت کوردهای جلالی خراسان

عرض سلام. از یادآوری جنابعالی سپاسگزارم. انشاالله در یادداشت مربوط به کردهای خراسان به آنها هم می پردازم.

امین ایاسی ماکویی چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 ساعت 09:42 http://aminayasi2015@gmail.com

سلام دست شما درد نکنه مطلب مفید بود امیدوارم اطلاعات بیشتری درباره این طوایف در وبلاگ گذاشته شود

از لطف شما سپاسگزارم... انشاالله ...

رضا مظاهری دوشنبه 14 دی 1394 ساعت 22:25

اگه این مطالب در ویکی پدیا نوشته بشه خیلی مفیدتر خواهد بود

سلام. در ویکی پدیا هم بخشی از مطالب ب صورت پراکنده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد